Projekt realizowany był drogą prowadzenia 6 sesji:
1) rejs Wrocław- Brzeg 18-19.09.2021
2) Buczyniec (Kanał Elbląski) 1-3.10.2021
3) Wrocław 8-10.10.2021
4) Bydgoszcz 15-17.10.2021
5) Wrocław- Śródmiejski Węzeł Wodny 23-24.10.2021
6) Wrocław-sesja 30.10.2021
Trzon projektu stanowi blok wzajemnie się dopełniających działań kształcących wolontariat dla służby ochronie zabytków techniki, określany mianem Akademii Archeologii Przemysłowej Rozwijano autorską
Prowadzić będziemy szkolenia przy zabytku techniki, w formie laboratoriów obszaru cywilizacyjnego, łączonych z wykładem i pracą własną Słuchacza, generującą skutki
trwałe w postaci publikacji (papierowych i elektronicznych) upowszechniających wybrane zabytki oraz wystawy promującej dziedzictwo kultury technicznej Polski . Szkolenie prowadzono dla 12-osobowej grupy beneficjentów, zróżnicowanej społecznie i wiekowo, wykształceniem i doświadczeniem. Obejmowało wykłady, warsztaty i laboratoria obszaru cywilizacyjnego prowadzonego przy zabytkach techniki, łączone z analizą ich walorów historyczno-technicznych i sztuką ich interpretacji, dokumentacji oraz formułowania propozycji ochrony. W toku 5 sesji prowadzono też publiczne wykłady i prezentacje multimedialne adresowane do mieszkańców ośrodków, w których prowadzono sesje, do animatorów kultury, przewodników turystycznych, działaczy organizacji pozarządowych etc. oraz spotkana środowiskowe z udziałem weteranów żeglugi śródlądowej, pracowników gospodarki wodnej, stoczniowców, działaczy samorządowych i organizacji pożytku publicznego. Przybierały form debaty publicznej,. Prowadzono je w Bydgoszczy, Ostródzie i Wrocławiu. Niezależnie od bloku zajęć programowych realizowanych w toku sesji Słuchacze uczestniczyli w przygotowaniu i prowadzeniu strony internetowej projektu oraz wystawy fotogramów dzieł kultury technicznej Kanału Elbląskiego.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji są zabytki techniki Śląska oraz na śródlądowych drogach wodnych Polski, atrakcyjne o tyle, że łączone z rejsami prowadzonymi w obszarach cywilizacyjnych nasyconych zabytkowymi dziełami kultury technicznej.
Dofinansowano w ramach programu Narodowego Instytutu Dziedzictwa – Wspólnie dla dziedzictwa.