Stanisław Januszewski, Władysław Marian Telus i Mieczysław Wróblewski rekonstruują dzieje holenderskich holowników odrzańskich – tzw. małych i dużych „holendrów”, zbudowanych w 1948-1949 r. w stoczniach holenderskich dla Odry. Prowadzą nas ku programom ochrony zabytkowego holownika parowego „Nadbór” – jedynego statku śródlądowego w Polsce, który utrzymał oryginalny silnik parowy, kotłownie, bogate wyposażenie pokładu, dobry kadłub.
Odbudowany przez BSiDZT oraz założycieli Fundacji pełni od 1999 r. role statku-laboratorium, statku-szkoły i statku-muzeum, Centrum Interpretacji Dziedzictwa Technicznego. Mówiąc o odbudowie zabytkowego holownika, autorzy akcentują potrzebę ochrony aktywnej dziedzictwa Odry oraz znaczących go pomników budownictwa wodnego i architektury przemysłu nadodrzańskiego. Niektóre z dzieł techniki awansowały nad Odrą do rangi dóbr kultury narodowej, tak jak „Nadbór” prowadzą również w dzieje Wrocławskiego Węzła Wodnego, drogi wodnej, żeglugi i floty odrzańskiej, wrocławskich portów i stoczni, załóg i czasu parowych statków, których zmierzch dokonał się niemalże na naszych oczach.