Rozwojowi ruchu lotniczego Galicji poświęcamy tę pozycję, prowadząc ku dziejom jego nurtów znaczonych ideą aerostatu i aerodyny, balonu i sterowca oraz statku latającego cięższegood powietrza: szybowca, ornitoptera, samolotu, śmigłowca. Jej powstanie zawdzięczamy Jerzemu Butkiewiczowi, jego pamięci polskich kresów, z których wyszli jego przodkowie. On skłonił nas do przypomnienia dziedzictwa tej ziemi, z aeronautyką i lotnictwem związanego.
Ruch lotniczy na terenie Galicji, kraju o anachronicznej strukturze gospodarczej był zdecydowanie słabszy od tego w Królestwie Polskim. Od końca XIX stulecia czerpał jednak z atutu jakiego pozbawione były ziemie polskie pozostające pod władztwem Rosji czy Prus. Galicja, pozostając w ramach monarchii Habsburgów w drugiej połowie XIX wieku zyskała szeroką autonomię. Cieszyła się polską administracją, organizacjami społecznymi, kulturą, a przede wszystkim narodowym systemem oświaty i jedyną na obszarze ziem polskich wyższą uczelnią, jaką od roku 1843 była lwowska Szkoła Politechniczna, z czasem o coraz szerszej autonomii.
Wokół lwowskiej Szkoły Politechnicznej, od lat 90. XIX w. koncentrował się ruch lotniczy. Ona dała też oparcie powstającym od 1909 r. galicyjskim organizacjom lotniczym, podobnie jak rozwijającemu się od lat 70. XIX w. czasopiśmiennictwu lotniczemu, akcjom odczytowym, wystawom, w końcu – od roku 1910 – także pracom konstruktorskim.