Tym razem przybliżamy dzieje fabryki wyrobów gumowych „Brage” na warszawskiej Pradze, górnośląskich hut, XIX-wiecznych technologii barwienia powierzchni metalowych czeskiej „Tatry”, Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej i górnośląskiej linii tramwajowej. Przybliżamy walory kulturowe przedwojennych wind osobowych i rozwój urządzeń paliwowych w motoryzacji. Autorzy tego tomu prowadzą nas ku dziedzictwu kultury technicznej dróg wodnych Szkocji, stanowiących źródła inspiracji budowli hydrotechnicznych Kanału Elbląskiego oraz ku dziejom i planom połączenia jezior Pojezierza Iławskiego z morzem. Przyczynkiem do dziejów Kanału Elbląskiego jest również historia parowca „Copernicus”. Znajdujemy też miejsce dla historii jachtu „Siemion” i dla dziejów odrzańskiej gospodarki wodnej, prowadząc ku procesom przemiany prawa wodnego, organizacji i kształtowania się służb wodnych i melioracyjnych. Prowadzimy ku XIX-wiecznym propozycjom ekspedycji balonowych do Bieguna Północnego i innych mających na uwadze połączenie aerostatem Europy z Ameryką. Przybliżamy pomysły budowy niekonwencjonalnych statków powietrznych, odkrywamy karty z dziejów agrolotnictwa polskiego i lotniczych walk 1919 roku na wschodnich kresach Rzeczypospolitej. Odsłaniamy zapoznane stronice kształcenia kadr aeronautycznych Rosji, w rzędzie których znalazło się wielu Polaków, wnoszących znaczący wkład w budowę aeronautyki wojskowej Polski niepodległej. Piórem autora pomysłu przybliżamy dzieje i bogatą działalność Klubu Lotników „Loteczka” zrzeszającego kilkuset lotników i kosmonautów, stowarzyszenia wyjątkowego w skali Polski i świata.