Jest nam niezmiernie miło poinformować, że nasz wolontariusz Damian Bernaszuk otrzymał tytuł Wrocławski Wolontariusz Roku 2017 w ramach konkursu Wrocławskie Oblicza Wolontariatu organizowanego przez Centrum Wolontariatu i WCRS. Celem konkursu jest promowanie wolontariatu w naszym mieście. Organizatorzy chcieli w szczególny sposób wyróżnić osoby, które dobrowolnie i bezpłatnie podejmują działania pomocowe na rzecz innych osób potrzebujących wsparcia, angażują się w inicjatywy i projekty o charakterze społecznym i dzielą się swoimi umiejętnościami, włączając się w działania realizowane przez organizacje pozarządowe, instytucje oraz pracodawców. Więcej na: http://www.wolontariat.wroclaw.pl/
Flotylla Muzeum Odry FOMT od czwartku, 15 marca 2018, bogatsza jest o pchacz „Krab”, który dzięki uprzejmości firmy Lidmann i Megger nabyliśmy po nadzwyczaj promocyjnej cenie, chociaż ta proponowana na stronach internetowych przyprawiała o zawrót głowy. Negocjacje toczyły się przez trzy tygodnie. W końcu stanęło na tym, że interes ochrony zabytkowych statków Muzeum Odry wymaga gestu ze strony właściciela. Tak oto firma Lidmann i Megger stanęła w rzędzie mecenasów kultury.I niech tak będzie już do końca świata.
Na gorąco przedstawmy „Kraba”. Ma kilka zasadniczych dla nas zalet. Po pierwsze podnoszoną hydraulicznie sterówkę, po drugie sterowanie ciągiem śruby obracanej o 360 stopni, po trzecie silnik chłodzony powietrzem, ekologiczny, po czwarte – kompletne i sprawne wyposażenie pokładowe. Ma i wady, to przede wszystkim zanurzenie – 105 cm i brak kabiny socjalnej i sanitariatu co w naszym przypadku nie jest problemem.. Ale jakby nie było, to nie ma w końcu róży bez kolców.
Stalowa jednostka pochodzi z Niemiec, powstała w 1968 roku w stoczni Schottel, w Oberspay nad Renem, w pobliżu Koblencji. Służyła w roli pchacza portowego i rzecznego. Ma długość 9,35 m, szerokość w burcie 4,33 m, wysokość 3,60 m. Dysponuje 12-cylindrowym silnikiem spalinowym typu Deutz BF 12L714 o mocy 186 kW (250 KM),
Wyjątkowym rozwiązaniem jest tutaj obrotowy ster śrubowy, opracowany w 1950 r. przez Josepha Beckera, w 1921 założyciela firmy Schottel, od lat 50. XX w. do dzisiaj słynącej z produkcji jego różnych wariantów. W 1967 roku powstał pierwszy pchacz morski zaopatrzony w dwie śruby, nasz zbudowany w 1968 roku jest jednym z pierwszych pchaczy śródlądowych opatrzonych tym systemem napędowo-sterowym. W przypadku połączenia napędu i sterowania Krab nie potrzebuje klasycznego steru, a moc silnika jest optymalnie przekształcana w ciąg. Sterowanie obrotem śruby o 360o powoduje, że zawsze dostępna jest pełna moc wejściowa do manewrowania.
To również jeden z najstarszych pchaczy na śródlądziu. Mimo leciwego wieku posiada klasę PRS i wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej, ważne do 2019 roku. Na polskim śródlądziu trudno znale już pierwsze pchacze budowane w Polsce od 1962 r. Mazury, Żubry, Tury na Odrę wprowadzone to dzisiaj wielka rzadkość, podobnie jak pierwsze Bizony z początku lat 70. XX w.
W kwietniu udamy się do Szczecina z mechanikami, którzy przygotują jednostkę do rejsu, dokonają przeglądu silnika, wymienią oleje, filtry, zatankujemy paliwo, zainstalujemy nowe akumulatory, te stare nie mają już wystarczającej mocy dla rozruchu silnika. Mamy nadzieję, że w kwietniu/maju nadejdzie czas rejsu do Malczyc, a gdy Odra będzie drożna to dalej do Wrocławia. Przy okazji ujawnią się choroby wieku podeszłego, odsłonią nowe fronty pracy. Dzisiejsza nasza wiedza wskazuje, ze konie silnika nie pobiegły na łąkę, że nadal jest w nim ich blisko 250, mamy świadomość, że jednostka w części nadwodnej wymaga prac antykorozyjnych i malarskich co otwiera jedynie wdzięczne pole dla prac wolontariatu.
Mamy więc nieco czasu by przygotować prace konserwacyjne jednostki, chętnych do pomocy, także finansowej, bowiem jakby nie było to każda rzecz generuje koszty, zapraszamy do współpracy. Chcielibyśmy by jej owoc jeszcze w 2018 roku poszedł wraz z zabytkową barką Irena w rejs do Szczecina lub do Gliwic, z ofertą edukacyjno-oświatową kierowana do szkół, właściwą rozwijanemu przez nas od kilku lat programowi Odrzańskiej Odysei.
Kolejną sesję chcemy prowadzić w Holandii i Belgii, w dniach od 25 maja (piątek) do 29 maja (wtorek) 2018 r.
Uczestnicy pokrywają koszty pod roży (samochody osobowe), zakwaterowania, wyżywienia, inne (szacujemy je na kwotę 1000 zł.) i wpłacają na konto Fundacji 250 zł. jako darowiznę na realizację zadań statutowych Fundacji.
Zgłoszenia udziału przyjmujemy do 20 kwietnia na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Do tego dnia proszę wpłacić darowiznę na realizację zadań statutowych Fundacji i vadium w wysokości 250 zł – w przypadku rezygnacji z wyjazdu przechodzi na rzecz Fundacji, w przypadku udziału w sesji do wysokości 250 zł pokryjemy koszty przejazdu, wstępy do muzeów i inne wydatki.
LP |
data |
miejsce |
km/czas przejazdu |
w programie |
1 |
25.05. piątek |
Wrocław - Dordrecht |
1000/10 |
Przejazd z noclegiem k/Dordrechtu |
2 |
26.05. sobota |
Dordrecht |
- |
Europejskie Święto Pary (www.dordinstoom) |
3 |
26.05. sobota |
Dordrecht – Grand Hornu (Belgia) |
210/3 |
Wyjazd z Dordrechtu o 16/00, nocleg w Grand Hornu |
4 |
27.05. niedziela |
Grand Hornu |
- |
Laboratorium obszaru cywilizacyjnego - do godz. 12 osada przemysłowa z 1830 r. |
5 |
27.05. niedziela |
Grand Hornu – Bois du Luc |
30/0,5 |
Laboratorium obszaru cywilizacyjnego - do godz. 19/00 osada przemysłowa Bois du Luc z 1848 i Muzeum Górnictwa |
6 |
27.05. niedziela |
Bois du Luc - Grand Hornu |
40/1 |
nocleg w Grand Hornu, ok. 20 powrót do hotelu |
7 |
28.05. pon. |
Grand Hurnu - Thie - Houdeng Aimeries |
40/1 |
Laboratorium obszaru cywilizacyjnego do godz. 15/00 -– 4 podnośnie hydrauliczne budowane w latach 1870-1917 na Kanale Centralnym |
8 |
28.05. pon. |
Houdeng Aimeries - Liege |
120/2 |
Spacer po mieście – zabytki i atrakcje (godz.19-22/00), nocleg w pobliżu Liege |
9 |
29.05. wtorek |
Liege – Blegny Mine |
10/0,3 |
Muzeum górnictwa ze zjazdem do kopalni (godz. 9-13/00) |
10 |
29.05. wtorek |
Blegny Mine – Liege – Wrocław |
960/10 |