All for Joomla All for Webmasters

Jak złożyć zamówienie?

Zamówienia prosimy składać drogą mailową pod adresem nadbor@fomt.pl

W treści wiadomości powinien znaleźć się tytuł publikacji, ilość zamawianych sztuk, wybrany sposób płatności oraz adres do wysyłki. 
Koszt przesyłki wynosi 15zł.

Akceptujemy płatność z góry przelewem bądź gotówką przy odbiorze
(za zaliczeniem pocztowym).

Nr konta FOMT:
46 2030 0045 1110 0000 0398 0060

78725b3bdd50e9255b922fd1a8743132

Urodzony w 1921 roku w Poznaniu, w rodzinie pochodzącej ze Lwowa. Szkoły kończył w Poznaniu, w pełni oddany harcerstwu. W czasie II wojny światowej żołnierz Polskiego Państwa Podziemnego, w czasie Powstania Warszawskiego walczył na Mokotowie, w szeregach legendarnego pułku Baszta. Po upadku Powstania, osadzonyw obozach pracy przymusowej, pracował w sztolniach i kamieniołomach w Ebensee, a następnie w Kirchbichl (Austria).  

Czytaj więcej: Adam Skarbiński, Dzieje lotnictwa na Podbeskidziu 1932 – 2000, Wrocław 2015

2

Autor przeprowadzi nas w dzieje aeronautyki i lotnictwa we Wrocławiu, od pierwszego wzlotu balonu w maju 1789 do czerwca roku 2010, do dnia rozformowania ostatniej eskadry lotniczej stacjonującej w Strachowicach. Po raz pierwszy w piśmiennictwie polskim sporo miejsca poświęca pionierskiej epoce rozwoju lotnictwa w mieście, jak również burzliwemu okresowi lotniczych przemian w latach 1914-1945. Prowadzi dalej ku bogatej historii eskadr, pułków i wyższych struktur organizacyjnych polskiego lotnictwa wojskowego stacjonujących we Wrocławiu.

Czytaj więcej: Lotnictwo Wojskowe we Wrocławiu 1911-2010, A. Paściak, 2014

odra pys

Jan Pyś roztacza szeroką panoramę aktywności człowieka z rzeką związaną, pracy której owoce zniweczyła druga wojna światowa i wieloletni stan „zimnej wojny”, który z rzeki łączącej Śląsk z Europą uczynił barierę, od świata Polskę izolującą. To tylko jeden z czynników powodujących gospodarczą i kulturową degradację Odry i dobrze, że autor ku tej prostej i atrakcyjnej dla współczesnej polityki historycznej Polski problemów Odry nie ograniczył. Przeciwnie, na plan pierwszy wybił kwestie związane z kształtowaniem odrzańskich programów, czynników sprzyjających ich rozwojowi, wdrażaniu, polityce gospodarczej i technicznej państw nadodrzańskich.

Czytaj więcej: Odra. Rzecz o żegludze i polityce. Tom I i II, J. Pyś, 2014

FOMT logotyp

Tom 2 studiów zawiera prace prezentowane w 2013 roku na spotkaniach Dolnośląskiej Akademii Lotniczej prowadzonej przy Fundacji Otwartego Muzeum Techniki, z udziałem Klubu Lotników LOTECZKA i wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Zdecydowaliśmy, że w publikacji zwartej tych prac utrzymamy ich porządek zgodny z harmonogramem spotkań, na których były prezentowane. Jest ich ledwie 11. Odnalezienie tych, które mogą Was szczególnie interesować, nie będzie więc rodzić trudności.

Czytaj więcej: Dolnośląska Akademia Lotnicza. Studia Tom II, pod red. S. Januszewskiego, 2014

wynalazki lotnicze

Stanisław Januszewski przybliża ok. 250 projektów prezentowanych przez 200 techników pochodzenia polskiego urzędom patentowym 13 państw Europy i USA. Uzyskali oni ochronę 204 wynalazków w ok. 280 wydanych im patentach. To dorobek piśmiennictwu polskiemu zupełnie nieznany, a autor przybliża nie tylko zapomniane projekty, także ich losy i sylwetki twórców, z których imionami przeważnie zetkniecie się po raz pierwszy.

Czytaj więcej: Wynalazki lotnicze Polaków, S. Januszewski, 2013

archeologia przemyslowa t4

Prezentujemy kolejną garść studiów z zakresu historii techniki, archeologii przemysłowej, ochrony zabytków przemysłu i techniki.
Walory poznawcze tego tomu nie sprowadzają się tylko do odkrywania kart dziejów polskiej czy powszechnej myśli technicznej bądź zapoznanego zasobu dóbr kultury materialnej Polski. Jego walor, podobnie jak tomów wcześniejszych, polega na odsłanianiu warsztatu historycznego i źródeł informacji w dzieje techniki, przemysłu prowadzących.

 

 

 

 

 

 

4

Tom 1 studiów zawiera prace prezentowane na 12 spotkaniach prowadzonych w 2011 i 2012 r. Dolnośląskiej Akademii Lotniczej prowadzonej przy Fundacji Otwartego Muzeum Techniki, z udziałem Klubu Lotników LOTECZKA i wrocławskiego Klubu Seniorów Lotnictwa. Zdecydowaliśmy, że w publikacji zwartej tych prac utrzymamy ich porządek zgodny z harmonogramem spotkań, na których były prezentowane. Jest ich ledwie 12. Odnalezienie tych, które mogą Was szczególnie interesować, nie będzie więc rodzić trudności.

 

 

 

 

 

 

mlyn motorowy

Przedstawiamy młyn motorowy „Nowość” w Niegowie, powstały w 1928 r., pracujący do 1967/68 r. Szczęśliwie utrzymał unikatowe wyposażenie w maszyny i urządzenia młyńskie, a także silnik na gaz ssany syst. Otto i gazownię przymłyńską z 1928 r., pracujące do ok. 1955 roku, czasu elektryfikacji Niegowa. Dzisiaj to pomnik kultury narodowej Polski, istotny składnik dziedzictwa cywilizacyjnego Mazowsza, tradycji młynarstwa wiejskiego, dokument prowadzący nas ku spadkowi przeszłości  Niegowa, w którego dziejach motyw młyna przewija się stale.

Czytaj więcej: Młyn motorowy „Nowość” w Niegiowie, S. Januszewski, 2013
Do góry