 Holownik Parowy "Nadbór" Jedyny w Polsce śródlądowy statek parowy zachowany w stanie bliskim pierwotnemu. Zbudowany 1948/49 w stoczniach holenderskich, był jednym z 13 holowników klasy "Światopełk" wykonanych w ramach polsko-holenderskiego traktatu handlowego z 1946.Zobacz więcej >> |
 Pchacz "Krab" Znamiennym dla statku objętym ochroną prawną jako dobro kultury narodowej i przesądzającym o jego walorach historyczno-technicznych jest podnoszona hydraulicznie sterówka, sterowanie ciągiem śruby obracanej o 360 stopni, silnik chłodzony powietrzem, ekologiczny, kompletne i sprawne wyposażenie pokładowe.Zobacz więcej >> |
 Wodociągowa wieża ciśnień "Na Grobli" Jest jednym z najbardziej monumentalnych dzieł techniki wodociągowej, jakie powstały w XIX w. w Europie. Wewnątrz utrzymano agregaty pompowo-parowe systemu Woolfa (zamontowane w maszynowni w 1879), a także turbinę parową z 1924 systemu Zoelly.Zobacz więcej >> |
 Port paliw płynnych, ul. Betonowa Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym. Zobacz więcej >> |
 Nabrzeże stoczniowe Caro und Sohn Nabrzeże, będące przykładem zwartej konstrukcji żelbetowej z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa Zobacz więcej >> |
 Fabryka superforsatu Dawna fabryka superfosfatu zachowała czytelny układ przestrzenny z lat 20-tych i 30-tych XX wieku, którego zasadniczą część, stanowi główny zespół magazynowo produkcyjny. Budynki kształtowane były w duchu modernizmu i funkcjonalizmu w surowej przemysłowej wersji eksponującej konstrukcję i materiał. Obydwa magazyny posiadają dobrze zachowane żelbetonowe konstrukcje szkieletowe oraz unikatowy w skali Wrocławia system transportu wewnętrznego w postaci wiszącej kolejki do przewozu surowca i superfosfatu. Zobacz więcej >> |
 Szczytnicki stopień wodny Szczytnicki węzeł wodny ze względu na konstrukcję i zasadę działania jego budowli wodnych - śluzy i jazu reprezentuje wybitne walory techniczne końca XIX w., dokumentując przy tym i stan techniki budownictwa wodnego końca XX stulecia. Zobacz więcej >> |
 Nabrzeże przeładunkowe Carohof Nabrzeże, będące przykładem całościowej konstrukcji żelbetowej nabrzeża przeładunkowego z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa. Zobacz więcej >> |
 Komputer analogowy Elwat 1M Był pierwszą liczącą maszyną analogową zaprojektowaną i produkowaną seryjnie w Polsce. Charakteryzowała się prostym sposobem programowania, dużą szybkością i niską awaryjnością. Zobacz więcej >> |
 Kowale, Kwidzyńska 4, Dawny port paliw płynnych Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym. Zobacz więcej >> |
 Port Popowice Port Popowice był pierwszym nowoczesnym portem wrocławskim. Z uwagi na swą budowę hydrotechniczną był przykładem akwatorium portowego obejmującego przestrzeń basenu oraz otwartą przestrzeń drogi wodnej z nabrzeżem. Zdawało się, że utworzenie tutaj Wolnego Obszaru Celnego będzie szansą utrzymania jego infrastruktury. Upadek tej koncepcji otworzył drogę wprowadzenia na jego obszar zabudowy mieszkaniowej, kosztem materialnych dokumentów dziedzictwa cywilizacyjnego Odry. Zobacz więcej >> |
 Rybacka / dawna przeprawa promowa To jedno z unikatowych miejsc Odry wrocławskiej, związane z dawną przeprawą promową. Zobacz więcej >> |
 Przepompownia wody "Świątniki" Ujęcie wody "Świątniki" (powierzchnia 1026 ha), o wydajności szacowanej na 8595 tys. m3 wybudowano w latach 1901-05 wg projektu inż. Thiem'a. W skład kompleksu wchodziły stawy infiltracyjne, studnie zbiorcze, przepompownia z maszynownią i pompami. Utrzymano tutaj bogatą kolekcję maszyn parowych z lat 1903-05 Zobacz więcej >> |
 Wieża ciśnień na Karłowicach Konstrukcja żelbetonowa o niezwykle ciekawej, nawiązującej do wzorców klasycznych bryle. Wieża ciśnień zaprojektowana we wrocławskiej firmie Lolal Eisenbeton została wzniesiona w latach 1914-15. Wchodziła pierwotnie w skład lokalnej sieci wodociągowej dzielnicy Karłowice. Z chwilą podłączenia w 1930 roku Karłowic do sieci miejskiej zaczęła pełnić rolę zbiornika końcowego sieci zasilanej przez Zakład Wodociągowy "Na Grobli".Zobacz więcej >> |
 Wieża ciśnień przy ul. Wiśniowej Niezwykle ciekawy architektonicznie obiekt został wzniesiony w latach 1903-04 w związku z rozpoczęciem na początku XXw. rozbudowy wrocławskiej sieci wodociągowej. Projektował ją znany wrocławski architekt - Karl Klimm (m.in. szkoły przy ulicy Prusa i Dawida oraz most Zwierzyniecki). Zobacz więcej >> |

Śródmiejski Węzeł Wodny Jest to najstarszy element Wrocławskiego Węzła Wodnego, rozwijany od średniowiecza. Obejmuje odcinek od Szczytnik do rejonu Portu Miejskiego (obejmując m.in. dwa stopnie wodne). Unikatowy w skali Europy zespół zabytkowych śluz, jazów, młynów oraz dwóch elektrowni wodnych. Zobacz więcej >> |
 Most Zwierzyniecki Wzniesiony w latach 1895-97 w miejscu dawnego Mostu Ceglanego. Projektantem był wrocławski architekt Karl Klimm. Nietypowa ażurowa konstrukcja mostu układa się nad jezdnią jak stalowa sieć, nadając przeprawie charakter bliższy budowlom halowym, znanym ze światowych wystaw przemysłowych XIX stulecia. Zobacz więcej >> |
Most Tumski Bardzo ciekawa, dwuprzęsłowa konstrukcja stalowa. Współczesny Most Tumski wzniesiono w latach 1888-89 w miejsce dawnej przeprawy drewnianej. Charakterystyczną cechą konstrukcji jest oryginalny pas górny w formie ćwierćkół połączonych pośrodku mostu, a następnie spiętych na styku poprzecznym łukiem. Zobacz więcej >> |
 Most Oławski Niezwykle piękny most, wzniesiony w latach 1882-83 wg projektu Alexsandra Kaumanna. Bogactwo kostiumu architektonicznego i bryła nawiązująca formą do wspaniałych kamiennych mostów Paryża i Rzymu w połączeniu z otaczającą zielenią czynią budowlę jednym z najurokliwszych miejsc Wrocławia. Zobacz więcej >> |
Mosty Uniwersyteckie Zespół dwóch żelaznych mostów wybudowanych w latach 1867-69 w miejscu dawnego Mostu Długiego. Nad przebiegiem prac czuwał Alexander Kaumann. Nowe żelazne mosty w linii prostej połączyły brzegi Odry wzdłuż osi biegnącej od bramy przejazdowej pod gmachem Uniwersytetu. Zobacz więcej >> |
Mosty Osobowickie Przeprawa projektu Alfreda von Scholtza (konstrukcja) i Karla Klimma (architektura) wzniesiona w latach 1895-97. Blisko dwustupięćdziesięcio metrowej długości konstrukcja łukowa oddziałuje na odbiorcę przede wszystkim swą masywnością i wyrównanym rytmem przęseł. Zobacz więcej >> |
Port Miejski Obok portów w Koźlu i szczecińskiej Łasztowni to największy port odrzański, znamienny modelowymi rozwiązaniami architektury, zwłaszcza magazynów portowych, i układu przestrzennego. Dokonano tutaj udanej recepcji doświadczeń budowy portów rzecznych Niemiec, m.in. Bremy nad Wezerą, a w budowę portu zaangażowani byli wybitni architekci przełomu XIX/XX wieku Richard Plüdemann i Karl Klimm. Zobacz więcej >> |