Ważniejsze zabytki techniki Odrzańskiej Drogi Wodnej:


BRZEG


Bielawa

Most Piastowski
To jeden z najciekawszych mostów odrzańskich, typu kratownicowego, którego dwa przęsła pochodzą z mostu fordońskiego powstałego na Wiśle w 1893 roku.

Zobacz więcej >>

BRZEG DOLNY


Port

Stopień wodny
Zespół stopnia wodnego w Brzegu Dolnym oraz zabudowania towarzyszące, dzięki swojej konstrukcji i zasadzie działania prezentują walory historyczno-techniczne. To budowle modelowe dla budownictwa hydrotechnicznego połowy XX wieku, do dzisiaj frapujące zwartym kompleksem zabudowy hydrotechnicznej, jazem, śluzą, elektrownią wodną.

Zobacz więcej >>

CIGACICE


Port

Port
Podobnie jak większość odrzańskich portów zbudowany został pod koniec XIX wieku, w latach 1897-99. Początkowo pełnił głównie rolę zimowiska dla statków.

Zobacz więcej >>

GŁOGÓW


Port

Port Katedralny
Głogowski Port Katredralny to cenny dokument dziedzictwa kultury technicznej,, nierozerwalnie związany z dziejami miasta i jego związkom z rzeką Odrą.

Zobacz więcej >>

GŁOGÓW


Port

Port Zimowy
Port Zimowy w Głogowie (Fiskalischer Winterhafen, Reichseigener Hafen) to źródło informacji prowadzące w dzieje żeglugi odrzańskiej, przemysłu stoczniowego i związków Głogowa z Odrą. Otoczenie portu nasycone jest zabytkami techniki. To m.in.to najstarsza w Głogowie linia kolejowa i dawna fabryka krochmalu i skrobi ziemniaczanej.

Zobacz więcej >>

JANOWICE


Port

Elektrownia
To jedna z najstarszych odrzańskich elektrowni wodnych, której dzieje wiążą się z drugim etapem kanalizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej i programem wyzyskania sił wodnych rzeki dla produkcji energii elektrycznej.

Zobacz więcej >>

JANUSZKOWICE


Port

Stocznia
Stocznia zapewniała jedno z nielicznych nierolniczych zajęć jakie podjąć mogli mieszkańcy tej śląskiej wsi.

Zobacz więcej >>

KANAŁ GLIWICKI


Głuszyca

KANAŁ GLIWICKI
W swym przebiegu od Gliwic Łabęd do Koźla - portu, to gigantyczna, przestrzenna budowla liniowa, mocno osadzona w krajobrazie przyrodniczo-kulturowym doliny Kłodnicy, znamienna funkcją żeglugową i rolą w procesach przemiany krajobrazu i infrastruktury obszaru cywilizacyjnego, który z jego udziałem wykształcił istotne walory dziedzictwa cywilizacyjnego regionu.

Zobacz więcej >>

KOŹLE


Leśna

Stocznia
Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej została zbudowana od podstaw na nieużytkowanych terenach leżących przy starym zakolu rzeki Odry w Koźlu. Zakład powstały kosztem 232,2 mln. zł był na swoje czasy całkiem nowoczesny, z typowym dla stoczni rzecznych wyposażeniem technologicznym. Składały się na nie zarówno obiekty hydrotechniczne - basen , nabrzeża postojowe i wyposażeniowe oraz slip poprzeczny z rozrządem na 12 stanowisk bocznych, jak i odpowiadające potrzebom obiekty kubaturowe: hale wydziałów produkcyjnych, budynki socjalne i administracyjne, urządzenia transportu wewnątrzzakładowego, itp.

Zobacz więcej >>

MALCZYCE


Leśna

Port
Tradycje portu sięgają przełomu XVIII i XIX w. Tędy prowadziła najkrótsza droga transportu węgla z Zagłębia Wałbrzyskiego do Odry. Do portu, który położony jest przy ujściu Średzkiej Wody do Odry prowadzony był trakt zwany "Traktem Węglowym" lub "Drogą Węglową".

Zobacz więcej >>

MALCZYCE


Leśna

Stocznia
W latach 1878-1879 Zarząd Odrzańskiej Drogi Wodnej (Oderstrombauverwaltung powołany w 1877 r.) zbudował w Malczycach port jednobasenowy, utworzony poprzez zlikwidowanie zakola rzeki Odry i regulacji ujścia Średzkiej Wody. Port został rozbudowany w latach 1896-1899 po doprowadzeniu do portu bocznicy linii kolejowej Strzegom - Malczyce (oddanej do eksploatacji w 1896 roku).

Zobacz więcej >>

NOWA SÓL


Port

Port
Port miejski w Nowej Soli nierozerwalnie związany jestbz dziejami miasta i warzelnictwa soli. Dokumentuje to m.in. najbliższe otoczenie portu i jego zabytki, m.in. XVIII i XIX-wieczne magazyny soli, osiedle rybaków, most podnoszony.

Zobacz więcej >>

NOWA SÓL


Port

Most podnoszony
To unikatowy, jedyny w Polsce most ruchomy (1927), podnoszony linami, z przeciw-ciężarami, pierwotnie z ręcznym mechanizmem podnoszenia, zelektryfikowanym w 1954 umieszczonym w skrzyniach, którym przydano formy górnych stężeń poprzecznych mostu.

Zobacz więcej >>

NOWA SÓL


Port

Stocznia
Stocznia rzeczna w Nowej Soli prezentuje walory historyczno-techniczne, nierozerwalnie związana z dziejami portu miejskiego i rozwojem miasta. Tutaj powstawały popularne barki: Odrzanka i Wrocławka. Według pozostawionych projektów w pierwszych latach po II wojnie światowej wytwarzano barkę BM-550.

Zobacz więcej >>

ODROWĄŻ


Port

Stocznia
Na kanwie dynamicznego rozwoju odrzańskiej żeglugi, na przełomie XIX i XX w., wieś Oderwanz stała się jedną z najbardziej "łodziarskich" osad na górnośląskim odcinku Odry. Przede wszystkim zaś zasłynęła ze stoczni rzecznej - jednej z największych na Górnym Śląsku (obok stoczni kozielskich oraz stoczni w Dobrzeniu).

Zobacz więcej >>

OPOLE


Port

Port Opole
PZe względu na zachowane liczne ślady modernizacji oraz zróżnicowaną konstrukcję nadbrzeży, stanowi cenny dokument rozwoju techniki w zakresie budowli hydrotechnicznych w XX w.

Zobacz więcej >>

RATOWICE


Rogi

Stocznia
W latach 1897 - 1959 remontowała i budowała barki odrzańskie.

Zobacz więcej >>

Rogi

Stopień wodny
Do 1971 remontowała i budowała barki odrzańskie. Dzisiaj w jej miejscu znajdujemy marinę Lasoki.

Zobacz więcej >>

ROGI


Rogi

Stocznia
Do 1971 remontowała i budowała barki odrzańskie. Dzisiaj w jej miejscu znajdujemy marinę Lasoki.

Zobacz więcej >>

RYBARZE


Rogi

Stocznia
Początki szkutnictwa we wsi Rybarze przypadają na lata sześćdziesiąte XIX w. Na początku XX. wieku funkcjonowała tu restauracja marynarska Shiffers Ruh oraz kilka warsztatów rzemieślniczych z których największym była stocznia Antona i Josefa Podolski , własność potomków pierwszych rybaków cechowych z Koźla.

Zobacz więcej >>

RYBNA, gm. Popielów, pow. opolski, woj. opolskie, rz. Odra km. 180,50


Jaz Ujście Nysy

Jaz Ujście Nysy
To budowla łączącą dwa etapy kanalizacji Odry: z końca XIX i pocz. XX w., o czym świadczą dwa typy kozłów. Dokumentuje rzadko stosowaną technologię walki ze zjawiskiem nadmiernego podmywania konstrukcji budowli lokowanych na rzekach - jako ostatnich (najniżej położonych) w kaskadzie stopni wodnych. Zastosowane w Ujściu Nysy zabezpieczenie jazu kozłowo - iglicowego jest wyjątkowe, rzadko spotykane i unikatowe w skali Europy.

Zobacz więcej >>

STANY, woj. lubuskie


Stany

Most obronny
Obronny, wieloprzęsłowy, kratownicowy odrzański most kolejowy o najdłuższym przęśle nurtowym w Polsce.

Zobacz więcej >>

ŚCINAWA


Rogi

Port
Port w Ścinawie prezentuje walory historyczno-techniczne. Otoczenie portu nasycone jest obiektami o walorach zabytkowych (mosty drogowy i kolejowy, zaplecze dawnego portu miejskiego, budowle fortyfikacyjne).

Zobacz więcej >>

WROCŁAW


HP Nadbór

 

Holownik Parowy "Nadbór"
Jedyny w Polsce śródlądowy statek parowy zachowany w stanie bliskim pierwotnemu. Zbudowany 1948/49 w stoczniach holenderskich, był jednym z 13 holowników klasy "Światopełk" wykonanych w ramach polsko-holenderskiego traktatu handlowego z 1946.

Zobacz więcej >>

Krab

 

Pchacz "Krab"
Znamiennym dla statku objętym ochroną prawną jako dobro kultury narodowej i przesądzającym o jego walorach historyczno-technicznych jest podnoszona hydraulicznie sterówka, sterowanie ciągiem śruby obracanej o 360 stopni, silnik chłodzony powietrzem, ekologiczny, kompletne i sprawne wyposażenie pokładowe.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Port Kozanów
Port paliw na wrocławskim Szczepinie należy do szeregu prywatnych inwestycji powstałych w okresie gospodarczej prosperity wzdłuż Odry i Kanału Miejskiego i Żeglugowego. Zlokalizowany został poza obszarem zurbanizowanym na terenach przewidzianych dla lokalizacji przemysłu. Oryginalnym rozwiązaniem technicznym było zastosowanie taśmociągu łączącego basen ze składem paliw.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Port paliw płynnych, ul. Betonowa
Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Nabrzeże stoczniowe Caro und Sohn
Nabrzeże, będące przykładem zwartej konstrukcji żelbetowej z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Szczytnicki stopień wodny
Szczytnicki węzeł wodny ze względu na konstrukcję i zasadę działania jego budowli wodnych - śluzy i jazu reprezentuje wybitne walory techniczne końca XIX w., dokumentując przy tym i stan techniki budownictwa wodnego końca XX stulecia.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Nabrzeże przeładunkowe Carohof
Nabrzeże, będące przykładem całościowej konstrukcji żelbetowej nabrzeża przeładunkowego z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Kowale, Kwidzyńska 4, Dawny port paliw płynnych
Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Port Popowice
Port Popowice był pierwszym nowoczesnym portem wrocławskim. Z uwagi na swą budowę hydrotechniczną był przykładem akwatorium portowego obejmującego przestrzeń basenu oraz otwartą przestrzeń drogi wodnej z nabrzeżem. Zdawało się, że utworzenie tutaj Wolnego Obszaru Celnego będzie szansą utrzymania jego infrastruktury. Upadek tej koncepcji otworzył drogę wprowadzenia na jego obszar zabudowy mieszkaniowej, kosztem materialnych dokumentów dziedzictwa cywilizacyjnego Odry.

Zobacz więcej >>

Przepompownia wody "Świątniki"

 

Rybacka / dawna przeprawa promowa
To jedno z unikatowych miejsc Odry wrocławskiej, związane z dawną przeprawą promową.

Zobacz więcej >>


Śródmiejski Węzeł Wodny
Jest to najstarszy element Wrocławskiego Węzła Wodnego, rozwijany od średniowiecza. Obejmuje odcinek od Szczytnik do rejonu Portu Miejskiego (obejmując m.in. dwa stopnie wodne). Unikatowy w skali Europy zespół zabytkowych śluz, jazów, młynów oraz dwóch elektrowni wodnych.

Zobacz więcej >>

Port Ujście Oławy

Port Miejski
Obok portów w Koźlu i szczecińskiej Łasztowni to największy port odrzański, znamienny modelowymi rozwiązaniami architektury, zwłaszcza magazynów portowych, i układu przestrzennego. Dokonano tutaj udanej recepcji doświadczeń budowy portów rzecznych Niemiec, m.in. Bremy nad Wezerą, a w budowę portu zaangażowani byli wybitni architekci przełomu XIX/XX wieku Richard Plüdemann i Karl Klimm.

Zobacz więcej >>