 Holownik Parowy "Nadbór" Jedyny w Polsce śródlądowy statek parowy zachowany w stanie bliskim pierwotnemu. Zbudowany 1948/49 w stoczniach holenderskich, był jednym z 13 holowników klasy "Światopełk" wykonanych w ramach polsko-holenderskiego traktatu handlowego z 1946.Zobacz więcej >> |
 Pchacz "Krab" Znamiennym dla statku objętym ochroną prawną jako dobro kultury narodowej i przesądzającym o jego walorach historyczno-technicznych jest podnoszona hydraulicznie sterówka, sterowanie ciągiem śruby obracanej o 360 stopni, silnik chłodzony powietrzem, ekologiczny, kompletne i sprawne wyposażenie pokładowe.Zobacz więcej >> |
 Port Kozanów Port paliw na wrocławskim Szczepinie należy do szeregu prywatnych inwestycji powstałych w okresie gospodarczej prosperity wzdłuż Odry i Kanału Miejskiego i Żeglugowego. Zlokalizowany został poza obszarem zurbanizowanym na terenach przewidzianych dla lokalizacji przemysłu. Oryginalnym rozwiązaniem technicznym było zastosowanie taśmociągu łączącego basen ze składem paliw. Zobacz więcej >> |
 Port paliw płynnych, ul. Betonowa Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym. Zobacz więcej >> |
 Nabrzeże stoczniowe Caro und Sohn Nabrzeże, będące przykładem zwartej konstrukcji żelbetowej z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa Zobacz więcej >> |
 Szczytnicki stopień wodny Szczytnicki węzeł wodny ze względu na konstrukcję i zasadę działania jego budowli wodnych - śluzy i jazu reprezentuje wybitne walory techniczne końca XIX w., dokumentując przy tym i stan techniki budownictwa wodnego końca XX stulecia. Zobacz więcej >> |
 Nabrzeże przeładunkowe Carohof Nabrzeże, będące przykładem całościowej konstrukcji żelbetowej nabrzeża przeładunkowego z początku XX w., stanowi jeden z rzadszych we Wrocławiu przykładów tego typu budownictwa. Zobacz więcej >> |
 Kowale, Kwidzyńska 4, Dawny port paliw płynnych Port paliw płynnych z wydzielonym basenem dla rozładunku barek stanowi oryginalne i charakterystyczne dla lat 20-tych XX w., rozwiązanie funkcjonalne i techniczne portu o przeznaczeniu specjalnym. Zobacz więcej >> |
 Port Popowice Port Popowice był pierwszym nowoczesnym portem wrocławskim. Z uwagi na swą budowę hydrotechniczną był przykładem akwatorium portowego obejmującego przestrzeń basenu oraz otwartą przestrzeń drogi wodnej z nabrzeżem. Zdawało się, że utworzenie tutaj Wolnego Obszaru Celnego będzie szansą utrzymania jego infrastruktury. Upadek tej koncepcji otworzył drogę wprowadzenia na jego obszar zabudowy mieszkaniowej, kosztem materialnych dokumentów dziedzictwa cywilizacyjnego Odry. Zobacz więcej >> |
 Rybacka / dawna przeprawa promowa To jedno z unikatowych miejsc Odry wrocławskiej, związane z dawną przeprawą promową. Zobacz więcej >> |

Śródmiejski Węzeł Wodny Jest to najstarszy element Wrocławskiego Węzła Wodnego, rozwijany od średniowiecza. Obejmuje odcinek od Szczytnik do rejonu Portu Miejskiego (obejmując m.in. dwa stopnie wodne). Unikatowy w skali Europy zespół zabytkowych śluz, jazów, młynów oraz dwóch elektrowni wodnych. Zobacz więcej >> |
Port Miejski Obok portów w Koźlu i szczecińskiej Łasztowni to największy port odrzański, znamienny modelowymi rozwiązaniami architektury, zwłaszcza magazynów portowych, i układu przestrzennego. Dokonano tutaj udanej recepcji doświadczeń budowy portów rzecznych Niemiec, m.in. Bremy nad Wezerą, a w budowę portu zaangażowani byli wybitni architekci przełomu XIX/XX wieku Richard Plüdemann i Karl Klimm. Zobacz więcej >> |