Opis mostu

   Most Zwierzyniecki znajduje się we Wrocławiu przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie nad rzeką Stara Odra. Od 1704 przeprawa nosiła nazwę "Passbrücke", czyli "Przepustowy". Nazwa związana była z istniejącą tutaj od 1704 r. wartownią, w której urzędowała straż miejska. Wcześniej most nosił miano Szczytnickiego lub Ceglanego od pobliskiej cegielni. Obecny Most Zwierzyniecki powstał w latach 1895-1897 w miejscu dawnej przeprawy.

   Współczesny most to dzieło Karla Klimma pracującego pod kierunkiem miejskiego radcy budowlanego Plüdemanna. Obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji wykonał inżynier Frühwirth, a nad całością realizacji czuwał miejski radca budowlany Alfred von Scholtz. Prace przy fundamentach rozpoczęto w połowie listopada 1895 r. Montaż żelaznej konstrukcji dźwigarów, każdy o wadze po 22 tony, prowadzono od sierpnia do grudnia 1896 r. W kwietniu 1897 r. udostępniono most dla ruchu, a wszystkie prace przy moście zakończono w lipcu 1897 r.

   Monumentalizm oznaczający dla budowniczych stałej przeprawy ponadczasowość podkreślają pylony z czerwonego piaskowca umieszczone na przyczółkach przy wjazdach na most. Pylony, ozdobione formami klasycznymi stanowią monumentalną ramę lekkiej konstrukcji mostu. Jak to podkreśla Maciej Łagiewski, autor albumu mostów wrocławskich - przywołują one skojarzenia z eklektycznym XIX-wiecznym meblem. Most Zwierzyniecki nobilitują także klasyczne dekoracje, wśród których wyróżnia się na spływie pylonów płaska forma wici, ornament tak typowy dla secesji. Pylony niosą również płaskorzeźby przedstawiające poszczególne motywy heraldyczne pięciopolowego herbu Wrocławia z 1530 r. Dodatkowo most ożywiają dwojakiego rodzaju balustrady, żelazna o ciekawym rysunku w linii przęsła i kamienna z polami wypełnionymi kratą nad przyczółkami.

   W końcu XIX w. na nowym moście umieszczono pamiątkową tablicę z brązu z napisem; "Drewniany spoczywałem długie stulecia ponad leniwymi wodami. Teraz z żelaza i kamienia zdobię żeglowny szlak". W końcu lat 80-tych XX w. prowadząc remont i konserwację mostu przygotowano projekt odbudowy tablicy jednak nie został on zrealizowany.