All for Joomla All for Webmasters

Jak złożyć zamówienie?

Zamówienia prosimy składać drogą mailową pod adresem nadbor@fomt.pl

W treści wiadomości powinien znaleźć się tytuł publikacji, ilość zamawianych sztuk, wybrany sposób płatności oraz adres do wysyłki. 
Koszt przesyłki wynosi 15zł.

Akceptujemy płatność z góry przelewem bądź gotówką przy odbiorze
(za zaliczeniem pocztowym).

Nr konta FOMT:
46 2030 0045 1110 0000 0398 0060

Statki parowe tom II

Druga część monografii, wszystkich statków parowych, tylnokołowych i łańcuchowych, przygotowana w oparciu o gruntowne studia archiwale. Mowa o statkach eksploatowanych na rzekach i kanałach w historycznych i współczesnych granicach administracyjnych państwa polskiego.

 

 

 

 

 

 

Statki parowe tom IIIWyjątkowa dla piśmiennictwa polskiego, oparta na gruntownych studiach archiwalnych, monografia wszystkich statków parowych, śrubowych. Mowa o statkach eksploatowanych na rzekach i kanałach w historycznych i współczesnych granicach administracyjnych państwa polskiego.

 

 

 

 

 

Statki parowe tom I

Wyjątkowa dla piśmiennictwa polskiego, oparta na gruntownych studiach archiwalnych, monografia wszystkich statków parowych, bocznokołowych (na rok 2009 planowane wydanie  t II – statki tylnokołowe i łańcuchowe oraz t III – statki śrubowe). Mowa o statkach eksploatowanych na rzekach i kanałach w historycznych i współczesnych granicach administracyjnych państwa polskiego. Praca zawiera obszerny wstęp, zarys rozwoju parowej żeglugi śródlądowej, procesów przemiany w technice budowy statków bocznokołowych.

Czytaj więcej: Statki parowe na polskich wodach śródlądowych, tom I Bocznokołowce, Marek A. Michalski, 2009

Leksykon odrzanski

Biografia Kapitana żeglugi odrzańskiej i reńskiej Mariana Kosickiego kreśli stronice księgi legend Odry, rzeki europejskiej i ludzi rzeką zauroczonych, którzy Odrze poświęcili życie. Żył jej sprawami i w czasie ostatnim nie mógł pogodzić się z losem rzeki niechcianej, do ostatnich chwil życia podnosił potrzebę jej ożywienia, przywrócenia żeglugi towarowej, rozwoju turystyki i rekreacji, także ochrony dziedzictwa przestrzeni kulturowej Odry.

 

 

 

Dziedzictwo morskie i rzeczne Polski

Autorzy książki, historycy, muzealnicy, konserwatorzy zabytków, specjaliści z zakresu gospodarki wodnej i transportu wodnego, podnoszą potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego rzek i kanałów Polski, żeglugi morskiej i śródlądowej, portów, stoczni, budownictwa wodnego etc.

Czytaj więcej: Dziedzictwo Morskie i Rzeczne Polski, pod red. S. Januszewskiego, 2006- nakład wyczerpany

Ekomuzeum rz Drawy

Ekosystem kryje zapis procesów przemiany środowiska naturalnego i kulturowego,  także relacji człowieka, uzbrojonego w wiedzę, narzędzia i technologie, ze środowiskiem i kulturą.

Czytaj więcej: Ekomuzeum rzeki Drawy, pod red. S. Januszewskiego, 2010

Dziela techniki

Dzieła techniki otaczają nas zewsząd. Wiele awansowało do rangi dóbr kultury narodowej. Stanisław Januszewski i współpracujący z Fundacją Otwartego Muzeum Techniki oraz z Biurem Studiów i Dokumentacji Zabytków Techniki historycy, w kilkudziesięciu szkicach, przybliżają wybrane zabytki przemysłu i techniki Polski, dzieła budownictwa, architektury przemysłowej, maszyny i urządzenia techniczne. Odczytują je jako swoiste znaki kulturowe, dokument dziedzictwa cywilizacyjnego, kształtowania się nowożytnego społeczeństwa.

Czytaj więcej: Dzieła Techniki – Dobra Kultury, pod red. S. Januszewskiego, 2001- nakład wyczerpany

Elektrownie wodne

Rzeki Bóbr, Kwisa i Kamienna stanowią oś drugiego co do wielkości zespołu elektrowni wodnych w Polsce. Zakład Energetyczny „Jelenia Góra” SA skupia 13 elektrowni, w tym 8 przepływowych i 5 zbiornikowych, 3 zbiorniki włączono w system ochrony przeciwpowodziowej Podsudecia. W elektrowniach zainstalowano 36 turbin o mocy 28,2 MW z czego 28-systemu Francisa, 8-z wirnikami Kaplana. Tu, w Leśnej w 1907 roku uruchomiono pierwszą zawodową elektrownię wodną na obszarze Polski. Tu, w Nowogrodzie Bobrzańskim w 1894 roku, po raz pierwszy podjęto produkcję i dystrybucję energii elektrycznej w oparciu o turbiny młyna wodnego.

 

 

Do góry